Într-un 2021 al incertitudinilor și al ajustării în viteză a regulilor epidemiologice, arta teatrului a continuat să se adapteze la un context dominat de sanitar. Cel de-al doilea an al pandemiei a însemnat pentru Teatrul Luceafărul din Iași o perioadă în care creativitatea s-a exprimat nu numai în producțiile scenice, dar și în modalitățile de a le livra publicului. Revenirea la formula live s-a produs în ianuarie și, din fericire, a rămas posibilă până la finele lui 2021, cu variații legate de numărul de spectatori admis în sală. 30, 50 sau 70 la sută din capacitatea totală au fost limitele îngăduite de autorități, ca medie predominând 50 la sută.
În contextul în care distanțarea fizică a rămas regulă de bază, echipa artistică a reușit să lucreze patru premiere: două la sala mare – Albă ca Zăpada, Stația clovnilor (nonverbal, pentru toate vârstele), unul la sala mică – Hikikomori (pentru tineret, 16+) și spectacolul lectură În pană de Friedrich Dürrenmatt.
Câteva evenimente importante au marcat anul teatral 2021 pentru artiștii de la Luceafărul. Cea de-a 14-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr (1-10 octombrie) a reunit sub tema ″artă și tehnologie″ un total de peste 100 de evenimente live (indoor, outdoor), online (live streaming, video streaming) și în eter. În 20 de locuri din oraș a fost teatru în scenă, pe stradă, în vitrine, teatru radiofonic, teatru accesibilizat pentru persoane cu deficiențe de auz și văz, instalații imersive receptate prin intermediul ochelarilor VR, improvizație online moderată de inteligența artificială, teatru făcut pe un text scris de un robot, expoziții, conferințe, lansări de carte, workshop-uri, demonstrații realizate de roboți etc., cele mai multe dintre ele, în exclusivitate națională susținute de creatori din 11 țări (Austria, Canada, Cehia, Elveția, Franța, Germania, Israel, Italia, Marea Britanie, România, Spania). FITPTI a fost apreciat la nivel național ca exemplu de bune practici și de reușită, în condițiile în care foarte multe manifestări festivaliere din țară și străinătate s-au anulat din cauza epidemiei.
Aniversarea a 70 de ani de existență artistică a așezământului (10-12 decembrie), cu un program de showcase, expoziții, discuții post-spectacol, dezbateri, lansarea celei de-a treia ediții a monografiei teatrului a fost un eveniment care a încheiat anul teatral.
Ca număr de reprezentații s-au contabilizat 230, la cele două săli, vizionate de peste 25.000 de spectatori. În ciuda pandemiei, dar cu respectarea prevederilor medicale, atunci când condițiile au permis, artiștii au făcut și câteva deplasări în țară. La Suceava s-au jucat Albă ca Zăpada și spectacolul-concert Orașul, iar la Festivalul de Teatru Debutant de la Sf. Gheorghe, spectaolul pentru tineri Hikikomori.
„Nu a fost un an simplu, lipsa de predictibilitate a reprezentat în continuare principala problemă a ultimelor 12 luni. Fiind o artă vie, teatrul depinde de conexiunea cu privitorii, iar pe această direcție a trebuit să inventăm formule. 2021 a fost incomparabil mai bun pentru noi decât 2020, reușind, iată, să fructificăm potențialul creativ de care dispunem. Am produs spectacole noi pentru toate categoriile de public pe care-l vizăm – preșcolari, școlari, studenți, tineri adulți, am avut o ediție de mare succes a FITPTI, am aniversat 70 de ani de activitate continuă. Privind retrospectiv e, în condiții de restricții sanitare cauzate de valurile Covid19, foarte bine”, precizează Oltița Cîntec, directorul artistic al Teatrului.