Sâmbătă, 3o septembrie, ora 18,30, Teatrul Luceafărul, foyer parter, vernisaj
Expoziția poate fi vizitată în perioada 30 septembrie-23 octombrie, program 10-19
Selfie Automaton vorbește despre mecanisme și rolul individual în alcătuirea și funcţionarea acestora. Alcătuirea vine din trei direcţii – a arhitecturii, a lumii spectacolului și a artei – și funcţionează în jurul unui nucleu comun, automatele mecanice. Obiecte bizare și comice, acestea sunt pretext și modalitate de comunicare, între autori și public.Marionetele devin personaje principale dar sunt private de libertăţile din lumea spectacolului, unde pot sfida legile gravitaţiei sau pot deveni „conștiente” (în extremă tragică, își pot recunoaște firele care le leagă și se pot elibera). Deși alcătuite cu articulaţii care le permit „libertatea de mișcare”, în acest caz, acestea sunt private de corzi și literalmente fixate în cuie, într-un mecanism care le permite o singură mișcare, și aceea predefinită. Iar vizitatorul nu face excepţie. Poziţionat ca parte a mecanismului, are o singură opţiune: să-i asigure funcţionarea prin propria sa acţiune, repetitivă. Sunt 7 automate mecanice, cu 42 de marionete sculptate – 37 umane și 5 creaturi.
Câștigătoare a concursului de proiecte pentru pavilionul României de la Bienala de la Veneția, expoziția vine la Iași, în premieră în România, direct de la Utrecht.
Selfie Automaton talks about mechanisms and the role of the individual in their making and functioning. The exhibition has been assembled from three directions – architecture, puppetry and art – around a common core: automata. Uncanny and entertaining objects, automata are used as a pretext and a way of communicating, between the authors and the public. The mechanisms are animating the puppets: caricatures of characters and fantastic animals are assembled in predefined scenes, parts of a show in which the visitor is granted a special role. Placed on stage, he becomes dynamo and actor in a closed and cyclical scenario, a possible generic portrait of social relations, broken into pieces. Puppets become main characters but are deprived of their liberties in puppetry, where it is common for them to play with gravity or become aware of their own condition (to an extreme to free themselves by cutting the strings).
Even though constructed with the necessary joints that would allow them the “freedom of movement”, the wooden puppets are unstrung and literally nailed into a mechanism that allows them nothing but one predefined repetitive movement. And the visitor is no exception. Seated as part of the automaton, he is given one choice only: to make it work, by his own repetitive action. There are 7 mechanical automata, featuring 42 built in marionettes – 37 human and 5 creatures.
The exhibition won the projects contest for Romania Pavilion at La Biennale di Venezia (2016).
Realizatori: Tiberiu Bucșă, Orsolya Gal, Stathis Markopoulos