Despre spectacolul “Say it now” aflăm încă de la început că este rezultatul unui atelier de creație la care au luat parte 28 de tineri. Aceștia și-au spus apăsările și problemele, iar de la ele a pornit povestea pusă în scenă de actorii Teatrului Național “Mihai Eminescu” din Timișoara. E mai mult un exercițiu creativ, un experiment pentru oamenii din spate și un strop de psihoterapie pentru tineri. Toate astea s-au distins foarte clar pe parcursul spectacolului: ușoară ambiguitate a acțiunii, neclaritate, suprapunerea unor planuri într-un mod nesugestiv, dar și onestitatea și autenticitatea gândurilor adolescentului.
Povestea este una pe cât de simplă, pe atât de întortocheată. Sami este un copil timid, introvertit cu multe de spus și arătat care pe parcursul evoluției sale se dezice tot mai tare de părinții săi și valorile impuse de ei Are o mamă hiperprotectivă, care-și dorește absolutul pentru fiul ei și un tată relaxat, poate prea relaxat. Cel mai important este modul în care sunt ei surprinși în asumările de poziție în care își impun vechile dorințe asupra lui Sami, considerând necesar ca acesta să le îndeplinească. Prea puțin important este ceea ce vrea el. Totul se complică, însă, când în această poveste mai intervin și alte variabile, precum internetul plus adicția față de el și un cineva, un om care pare să îl agreseze online pe Sami. Trebuie să menționez “Zidul“ pe care și-l construiește tânărul în jurul lui, un mijloc de protecție, dar se pare că până la sfârșit “ Zidul” pare a fi mai mult de atât.
Aici apar problemele mele în deslușirea semnificațiilor din “Say it now”. Cine sau ce este “Zidul”, cum a ajuns Sami acolo, ce e cu toate X-urile negre ca de pe copertele albumelor trupei The XX care apar în spectacol, ce e de fapt cu toate practicile acelea care ne sunt amintite obsesiv și altele. S-a pornit de la un subiect simplu, deși incomod, care ar fi putut fi exploatat și în altă manieră.
Cu toate astea, spectacolul Teatrului Național din Timișoara reprezintă un reper civic și, la fel de bine, un punct perfect de calibrare a gustului unui iubitor de teatru.
Oana Ungureanu