Cea de-a doua zi a festivalului a adus în fața publicului FITPTI 2024 și Cei visați (Die Geträumten), un film-experiment în regia lui Ruth Beckermann, construit în jurul schimbului de scrisori întreținut pe parcursul a 20 de ani între scriitorul Paul Celan și scriitoarea austriacă Ingeborg Bachmann. Ieșind din tiparele unui film documentar obișnuit, producția reușește o actualizare a poveștii de dragoste turbulente și a prieteniei tensionate dintre cei doi poeți, brodate pe marginea a ceea ce a devenit, în timp, una dintre istoriile de iubire „cult”, iconice ale literaturii de limbă germană din secolul al XX-lea.
Pelicula austriacă documentează procesul prin care actorii Anja Plaschg și Laurence Rupp înregistrează o versiune audio a schimbului de scrisori dintre Celan și Bachmann, pretextul unei imersiuni foarte sensibile și intime atât în istorie și literatură, cât și în performativitate, în ceea ce se petrece în spatele „celui de-al patrulea zid”.
„…povestește-mi liniștit cum a luat foc draperia de la camera noastră și cum acum oamenii pot să ne vadă din stradă.”
Iubirea, așa cum transpare ea de dincolo de poezie și istorie, din intimitatea epistolelor, este, într-o oarecare (sau chiar bună) măsură, performativă – pare să ne indice, printre rânduri, Cei visați, atunci când, ca într-un mulaj, Ingeborg și Paul s-au lăsat deslușiți (peste decenii) în postura lor de îndrăgostiți de Anja și Laurence.
Există o liniște și o apropiere în Cei visați – care înainte să copleșească, stânjenesc puțin: e sentimentul că tragi cu ochiul prin geamul unei uși de pe un coridor unde nu ar fi trebuit să ajungi, unde nu ai fi avut niciun motiv să fii, accidental aterizat într-un backstage care deopotrivă vrăjește și incomodează. Și întocmai aici se află, cred, unul dintre cele mai solide și frapante puncte ale filmului: în modul în care reușește să transforme această lume închisă și sensibilă a scrisorilor (și, implicit, a scrisului) într-un mise en abyme al intimității – de la Paul, Ingeborg, și „Paul și Ingeborg” la ceea ce se întâmplă cu și între Anja Plasch și Laurence Rupp în timpul înregistrărilor, ca mai apoi să reverbereze intens, chiar dacă inegal, în fiecare dintre spectatori și spectatoare în parte.
Andrada Strugaru