Make Orwell great again

Trupa Auăleu a poposit la Iași și la cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr, de data aceasta într-o galerie de artă – Galeria Victoria. Spectacolul s-a jucat încadrat de expoziția artistului sud-african Vusi Beauchamp intitulată „Paradyse of the Damned“ (Paradisul damnaților). Prin elemente care ironizează, arta lui Beauchamp demască stereotipurile referitoare la Africa Eurocentrică. Cadrul perfect pentru a dezbate inferioritatea animalelor față de mai marele Fermei animalelor.

Nemulțumirea animalelor e cu cântec, iar publicul este invitat să se alăture protestului. „Pe muntele de zahăr/ Nu există răutate/ Durere sau necaz/ Doar bucurie și extaz/ Pe muntele de zahăr/Toți râd.” Versurile sunt numai bune de intonat cu insomniacii care, de la ora 22:00, au venit la ferma-galerie. Spectacolul-concert oglindește cât se poate de ingenios consumerismul dus la extrem și modul în care se manifestă astăzi capitalismul. La 30 de ani de la Revoluție animalele ne întreabă subtil: ce mai înseamnă libertatea? Este tare util să încerci să răspunzi la această întrebare, în timp ce ochii îți cad pe tabloul expus în galerie care înfățișează trei maimuțe cu coroane de spini în spatele cărora scrie mare, cu roșu, Black Excellence.

Suntem oameni aspiranți la cursa fără finish, rotițe din marele mecanism, și ne irosim viața încercând să ne optimizăm potențialul… dar tot la abator ajungem. Poate că nici era dictatorilor n-a apus, ba chiar renaște sub chipul și asemănarea stăpânilor de bandă rulantă pe care trebuie „s-o menținem constantă”.

Ferma celor de la Auăleu angrenează publicul în goana zadarnică după muntele de zahăr. Muzica este antrenantă, costumele sugestive, iar recuzita minimală contrastează cu complexitatea textului și cu jocurile de cuvinte.

 Diana Katharina

Translate »