O adaptare a piesei scrise de Carlo Goldoni, spectacolul Bădăranii, în regia lui Alexandru Dabija, adus pe scena festivalului de la Teatrul Nottara din București, poartă în substrat un puternic mesaj despre inechitățile sociale și culturale ale rolurilor de gen. În esență o comedie savuroasă, montarea a stârnit nu de puține ori reacții și aplauze entuziaste duminică seară în sala mare a Teatrului „Luceafărul”, cu siguranță datorate interpretărilor actrițelor și actorilor Ana Radu, Ada Navrot, Luminița Erga, Cerasela Iosifescu, Crenguța Hariton, Alexandru Jitea, Gabriel Răuță, Mihai Marinescu, Sorin Cociș și Iosif Pastina, care au menținut timp de aproape două ore un joc plin de forță, antrenant, o explozie de energie scenică în care adesea discursul era dublat de gesturi, expresii și mimici aluzive, o formă căutată, însă nerefuzabilă, de comic.
„De iubit o iubesc, dar în casa asta eu sunt bărbatul” – ar putea fi una dintre replicile care rezumă conflictul în jurul căruia gravitează piesa. În Veneția Carnavalului, soțiile își dispută cu soții lor dreptul de a ieși în lume, în timp ce căsătoria aranjată între Lucietta (Ana Radu) și Felippetto (Iosif Paștina) de către tații lor devine pretextul unei farse carnavalești prin care femeile încearcă, pe la spatele bărbaților lor abuzivi în rolul de soți și de tați, să orchestreze o întâlnire între tinerii logodnici, cărora nu le este permis să se vadă înainte de cununie.
Foarte reușită comedie, Bădăranii aduce în prim-plan și laturi tulburătoare, îngrijorătoare, ale unei realități a abuzului perpetuat din generație în generație în familii și în relațiile dintre soți: violența soțului și a tatălui față de soție și de fiică, a tatălui față de fiu, sau chiar a fericitei și libertinei Felice (Cersale Iosifescu) față de Canciano, soțul ei. Într-o bună măsură incomode, revoltătoare, greu de privit, aceste scene sunt re-tematizate prin intermediul inserțiilor rupte de textul original, care prefațează și încheie spectacolul în triumfătorul strigăt de victorie al tânărului Felippetto („Și femeile au prostată!”), care promite că își va trăi viața alături de logodnica sa, Lucietta, într-un cu totul alt mod.
Andrada Strugaru