Vineri, 5 octombrie, ora 20,00, Palatul Culturii foyer
AUĂLEU Timișoara, Miorița
THE EWE LAMB
Miorița este considerată cea mai semnificativă operă populară românească, o baladă cu peste o sută de versiuni, în care conflictul este centrat pe trei păstori, dintre care unul află de la o mioară că ceilalți intenționează să îl omoare și să îi ia turma. Adaptarea teatrală extrage balada din zona poetică și de folclor și o transpune la intersecția a două medii: muzica contemporană și masca de teatru. Apelând la artiști de black metal (Sol Faur, ex-membru al Negură Bunget, în prezent membru al Dordeduh), percuționiști de operă și actori ai AUĂLEU Teatru Timișoara, proiectul Miorița adaptează una din versiunile mai puțin cunoscute ale baladei, cea din Banat. În această versiune, victima renunță la lamentație, ia atitudine, se revoltă înainte de a fi asasinată. Omorul rămâne punctul de maximă tensiune, în legătură cu tema “mireasa lumii”, moartea fiind văzută ca o reîncorporare a trupului în natură.
The Ewe Lamb has been unequivocally regarded as the most significant piece of literature in terms of Romanian folklore. In this pastoral ballad spread in over a thousand different versions, the plot centres three shepherds among one of them learns from an enchanted ewe that the two others plan to kill him in order to take his possessions. The latest adaptation takes the ballad outside the realm folk songs and poetry and places the creation at the intersection between two mediums: the contemporary music and the mask theatre. Comprising musicians from the black metal dimension – such as Sol Faur, a former member of Negură Bunget, currently in Dordeduh – opera percussionists and professional actors from the independent theatre collective Auăleu, from Timişoara, the Mioriţa project adapts one of the lesser known versions of the ballad originating from Banat. In this version, the victim of the two shepherds undertakes a revolutionary attitude before being killed, instead of the lament. However, the death still represents the climax of this story along with the connection with the “bride of the world”, where death is seen as the reincorporation of the individual with the nature.
Acționează: Ionuț Marian Pîrvulescu, Ioan Codrea, Armand Iftode, Christine Cizmaș, Norbert Lovasz, Sol Faur, Ovidiu Mihăiță
Muzica: Sol Faur
Măști: Aura Bălănescu, Ligia Seculici
Scenografia și Luminile: AUĂLEU
Coregrafia: Costa Tovarnisky
Grafica: Lucian Popovici
Înscenarea: Ovidiu Mihăiță
Nonverbal, 1 oră