Raport de activitate artistică 2014

NUMĂR DE SPECTACOLE

376 de reprezentații (356 – la sediu, 20 – în deplasare)

NUMĂR SPECTATORI

52.346

PREMIERE

Sala mare

Kajtus, vrăjitorul după Janusz Korczak (coproducție Teatrul „Luceafărul”, Institutul Polonez  Bucureşti, Institutul Cărţii Cracovia) regia: Konrad Dworakowski, scenografia Marika Wojciechowska, muzica Piotr Klimek, designul video Michal Zielony, coregrafia Jacek Owczarek. Distribuţia:  George Cocoș, Beatrice Volbea, Liliana Mavriș Vârlan, Aurelian Diaconu, Ionela Arvinte, Ionut Gînju, Ioana Iordache, Carmen Mihalache, Dumitru Georgescu, Cristina Anca Ciubotaru (în video), copiii Ioan Trif (portret) și Alexandru Arvinte (voce).

Motanul încălțat după Charles Perrault. Dramatizarea și regia Constantin Brehnescu, scenografia Axenti Marfa, muzica Radu Sanduloviciu, coregrafia Ligia Delia Grozdan, distribuția: Dumitru Georgescu (Fiul cel Mic şi Prinţul), Ioana Iordache (Prinţesa), Viorel Vîrlan (Regele), Gigi Şfaiţer (Majordomul), Cătălin Cucu (Sfetnicul), Doina Iarcuczewicz (Căpcăunul), Ionuţ Gînju (Oşteanul), Mariana Teleman şi Ionela Arvinte (Sătencele) Elena Zmuncilă şi Carmen Hăisan Mihalache (Însoţitoarele prinţesei).

Basmul Prinţesei Repede-Repede după Emil Brumaru şi Veronica D. Niculescu – premieră absolută (dramatizare Oltiţa Cîntec, regia Ion Ciubotaru, scenografia Alina Herescu, videodesign Andrei Cozlac, beatbox Radu Rotaru; distribuţia: Elena Zmuncilă (Prinţesa Repede-Repede), George Cocoş (Pitic bun), Ioana Corban (O Elevă), Dumitru Georgescu (7 Capete), Alex Iurașcu (Povestucul BB), Beatrice Volbea (Povestucul W), Liliana Mavriş Vârlan (Smeagoliţa), Ileana Ocneanu (Dădaca Albinia), Iulia Deloiu Trif, Gabriela Andrei, Carmen Mihalache (Slujitoarele).

Crăciunul jucăriilor 3 La școală de Dan Doboș (regia Ion Ciubotaru, scenografia Viorica Perju, muzica Radu Ștefan, mișcarea scenică Beatrice Volbea, distribuție Ioana Iordache (Păpușa), Gabriela Andrei (Cartea), Ionela Arvinte (Mingea), Paul Sobolevschi (Robotul), Dumitru Georgescu (Bradul), Iulia Deloiu Trif, Carmen Mihalache, Raluca Pintilie (Elfii), Aurelian Diaconu (Moș Crăciun).

Sala mică

Privighetoarea după H. Cr. Andersen (dramatizare și regia Constantin Brehnescu, scenografia Viorica Perju; distribuția: Gabriela Andrei, Beatrice Volbea, Emanuel Florentin, Gabriel Lazăr, Radu Ştefan (mînuire), Liviu Smîntînică, Gabriela Andrei, Emanuel Florentin, Adrian Zavloschi, Cristian Gheorghiu, Ionuţ Gînju, Beatrice Volbea, Carmen Mihalache-Hăisan, Elena Zmuncilă, Toma Hogea (voci)

 

PARTICIPĂRI LA FESTIVALURI

În elita artelor spectacolului, la Festivalul Internaţional de Teatru Sibiu  – FITS.

Desfăşurat în acest an în perioada 6-15 iunie, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS), cel mai important festival de artele spectacolului din România şi unul dintre primele trei ale Europei, în tandem cu Edinburgh şi Avignon, a ajuns la ediţia cu numărul XXI. Pe afişul său foarte bogat, în ultima zi a evenimentului, în program a fost înscris, de la ora 21, înainte de showul final de lasere şi artificii, spectacolul Teatrului „Luceafărul”, Prinţul fericit după Oscar Wilde, regia Radu Alexandru Nica, scenografia Ioana Popescu, coregrafia Florin Fieroiu, muzica Vlaicu Golcea, dramaturgia Daniela Magiaru. Teatrul ieşean este singura instituţie stabilă de spectacole din jumătatea estică a ţării  selectată în secţiunea oficială cu această montare modernă care emoţionează prin vizualitate, sonoritate, corporalitate şi stilul brechtian de interpretare. Actorii Dumitru Georgescu, Alex Iuraşcu, Beatrice Volbea, Dumitru Cocoş, Ioana Iordache, Ioana Corban, Adi Diaconu şi Minodora Lungu au susţinut premiera în deschiderea Festivalului Internaţional de Teatru pentru Publicul Tînăr (FITPT), ediţia a VI-a, 2013, unicul festival de acest fel din ţară. FITS este o platformă a excelenţei în arta spectacolului, în program ajungînd exclusiv  manifestări de cea mai înaltă clasă, extrem de diverse, un caleidoscop multicultural, multinivelat, care atrage spectatori din întreaga ţară. Prinţul fericit a fost selectat în secţiunea “Sezonul românesc”, secţiune care include teatre de prestigiu din ţară, o elită a artelor spectacolului: Teatrul Naţional “Radu Stanca” Sibiu, Teatrul Odeon, Teatrul Naţional Cluj Napoca, Teatrul Act etc. La prezenta ediţie a FITS participă spectacole şi artişti din toate colţurile lumii: Germania, Austria, SUA, Coreea, Slovenia, Marea Britanie, Franţa, Italia, Japonia,  Portugalia, Belgia, Lituania, Rusia, Ucraina, China, Spania, Elveţia, Polonia, Cehia, Austria, Israel, Brazilia, Mexic, România. În ultima zi, 15 iunie, cînd este programat şi spectacolul teatrului ieşean, în calendarul FITS  au mai fost incluse, de pildă, conferinţele lui Neil LaBute, Mircea Dinescu, spectacole ale Syncope Ocio/Spania, Chrysalis/Belgia, Amaseno Harmony/Italia, Nmatsu-Posu/Japonia, Dance Company Golde G./Germania, Teatro Metastasio Stabile della Toscana/Italia, Sarruga Produccion/Spania, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu, Teatrul Naţional Cluj Napoca.

Spectacolul Muzicanții din Bremen a participat la Festivalul internațional „Sub căciula lui Guguță” Chișinău, Republica Moldova.

Spectacolul Prinţul fericit a fost jucat în cadrul Festivalului Internațional al Educației (ediția a II-a, 27 iunie).

Spectacolul Prinţul fericit a fost selectat la Festivalul „100, 1000, 1 milion de povești” București (septembrie), alături de trupe din SUA, Italia, Spania, Germania, Franța și România.

Spectacolul Prinţul fericit a participat la Festivalul Internațional „Gulliver” Galați (noiembrie).

Spectacolul Kajtus, vrăjitorul după Janusz Korczak a participat la Festivalul Internațional Spectacole de colectie București (noiembrie).

 

TURNEE ÎN STRĂINĂTATE

Cu sprijinul ICR, spectacolul Fram, ursul polar a avut un turneu în Republica Moldova – Chișinău, Bălți,  Mereni (mai).

Cu sprijinul ICR, Capra cu trei iezi/La capra e i tre capretti a avut un lung turneu în Nordul Italiei (23 mai – 3 iunie). Spectacolul Capra cu trei iezi/La capra e i tre capretti după Ion Creangă (traducere Sebastiano Raimondo) a ajuns în partea de nord a Italiei, itinerată în comunităţile româneşti şi italiene din regiunile Milano şi Trieste într-un amplu turneu (23 mai- 3 iunie). Turneul a fost posibil graţie colaborării dintre Teatrul „Luceafărul”, Ministerul Afacerilor Externe, Consulatele Generale ale României la Milano şi Trieste, primăriilor din Padova, Cassano d’Adda, Treviglio, Trieste, Veneţia-Mestre, asociaţiilor culturale Associazione Culturale Italo-Romena, Centro Culturale Italo-Romena, ICR Bucureşti, ICR Roma, ICRCU Veneţia. Nouă reprezentaţii au fost susţinute în italiană şi română la Cassano d’Adda (Centrul cultural Doppo Lavoro), Treviglio (Teatrul Filodrammatici), Milano (Consulatul General al României, Biblioteca Italo-Romena), Padova (Teatro Bosco), Trieste (Consulatul General al României), Mestre Venetia (Teatro Kolbe). Aşa cum a subliniat consulul general al României la Milano, domnul George Bologan, „prezenţe precum aceasta a Teatrului Luceafărul fac parte din intenţiile noastre consulare de dezvoltare a relaţiilor româno-italiene prin intermediul artei. Ele constituie gesturi necesare de păstrare a legăturilor spirituale cu cultura română, de creare a unor sinergii pentru consolidarea spiritului comunitar şi, în acelaşi timp, acţiuni pentru a promova valorile noastre în străinătate.” De altfel, peste tot interesul autorităţilor italiene pentru turneul Teatrului ieşean a fost mare: la reprezentaţia de la Cassano d’Adda, prezenţa primarului oraşului, domnul Roberto Maviglia, vorbeşte de la sine; la Treviglio, salutul autorităţilor locale a fost transmis de consilierul Lingeardi Francesco; pe siteul guvernului italian a apărut o prezentare detaliată a Teatrului ieşean şi a turneului. Impresionat de calitatea actului artistic al Teatrului „Luceafărul”, Consulul General al României la Trieste, dl Cosmin Dumitrescu, a acordat echipei Diploma de excelenţă pentru „promovarea imaginii pozitive a României în Italia”, subliniind în cuvîntul său înaintea spectacolului de la Padova, unde a fost cea mai numeroasă audienţă, importanţa culturii vii, a teatrului, în general a valorilor spirituale în schimbarea părerii europenilor despre ţara noastră.

La acelaşi capitol, al mulţumirilor, într-un cu totul alt registru s-a plasat tortul tematic cu care actorii ieşeni au fost întîmpinaţi la Milano, la Biblioteca Italo-Romena (foto). Felicitările de după spectacole, aplauzele celor peste 2500 de spectatori români şi italieni de toate vîrstele care le-au vizionat, invitaţia de a reveni şi cu alte montări au constituit alte forme de apreciere a producţiei Capra cu trei iezi/La capra e i tre capretti şi a artiştilor. Italienii şi copiii din familiile de români stabilite în peninsulă au descoperit un autor şi o poveste interesante, despre care, foarte probabil, vor căuta detalii pe Google; iar părinţii români şi-au amintit de copilărie şi de cealaltă „acasă”. Echipa de realizatori a Caprei cu trei iezi/La capra e i tre capretti este următoarea: dramatizare – Ion Agachi; regia – Ion Ciubotaru; scenografia – Mihai Pastramagiu, pornind de la pictura naivă a lui Gheorghe Ciobanu; muzica – Matilda Andrici; distribuţia – Mariana Teleman, Ileana Ocneanu, Ioana Iordache, Elena Zmuncilă, Dumitru Georgescu.

Turnee precum acesta constituie cea mai eficientă modalitate de a plasa Iaşul, cultura română în centrul atenţiei continentale, de a contracara, cu sprijinul reprezentanţelor noastre diplomatice şi consulare, prejudecăţile şi stereotipiile occidentalilor în ceea ce-i priveşte pe români.

 

PREMII

Spectacolul Prinţul fericit a participat la Festivalul Internațional „Gulliver” Galați (noiembrie) și a obținut cea mai valoroasă distincție a manifestării: Marele premiu al Festivalului, iar regizorul Radu-Alexandru Nica, Premiul pentru regie.

Spectacolul Kajtus, vrăjitorul după Janusz Korczak a participat la Festivalul Internațional Spectacole de colectie București (noiembrie), unde a obținut unul dintre cele mai importante premii: Premiul pentru regie – Konrad Dworakovski.

La finalul turneului desfășurat în regiune de Nord a Italiei, Consulul General al României la Trieste, dl Cosmin Dumitrescu, a acordat echipei Diploma de excelenţă pentru „promovarea imaginii pozitive a României în Italia”.

Spectacolul Muzicanții din Bremen a participat la Festivalul internațional „Sub căciula lui Guguță Chișinău, Republica Moldova, unde a obținut următoarele premii: Ion Ciubotaru – Premiul pentru regie; Oltița Cîntec – premiul pentru dramatizare; Toma Hogea – Premiul pentru interpretare masculină.

Directorul artistic, Oltița Cîntec, a obținut Premiul acordat de revista Timpul, Oamenii timpului, secțiunea Arte.

 

FESTIVALUL „HAI LA TEATRU!”

Pentru a VIII-a oară, Teatrul “Luceafărul” Iaşi a organizat Festivalul “Hai la teatru!” – festival concurs al trupelor din şcolile şi liceele judeţului şi oraşului Iaşi, în perioada 19-20 martie 2014. 53 de trupe de teatru şcolar (33 din oraş, 20 din judeţ) au evoluat pe cele două scene ale Teatrului. 611 elevi care iubesc teatrul au fost îndrumați de 76 de coordonatori care şi-au găsit timp să-i pregătească pentru a evolua în lumina reflectoarelor, împreună oferind peste 1600 de minute de teatru, adică aproximativ 27 de ore de spectacol.

 

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tînăr (FITPTI)

Ediția a VII-a, „Noi realități teatrale” (5-12 octombrie)

Eveniment unic în țară și regiune prin identitatea sa, singurul festival internațional de artele spectacolului din jumătatea de Est a României, Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași (FITPT) își concentrează atenția asupra publicului cu sufletul tânăr. Diminețile sunt consacrate celor mici, serile sunt ale tinerilor și adulților. Evenimentul a fost  plasat în acest an sub genericul „Noi realităţi teatrale”. Sub acest generic, vreme de 8 zile, între 5-12 octombrie, 24 de companii de stat și independente din 15 ţări (Austria, Cehia, Danemarca, Franța, Germania, Italia, Macedonia, Marea Britanie, Norvegia, Polonia, Republica Moldova, România, Rusia, Olanda, SUA), au evoluat în cele două săli ale teatrului, Palatul Culturii, Lacul Ciric, Cărturești Palas, British Council, American Corner (Biblioteca Județeană „Gh Asachi”), Colegiul Național „Mihai Eminescu”, auditorium Palas, atrăgînd peste 18.000 de spectatori. Programul a inserat evenimente care promovează noile tendințe estetice ale ultimelor decade, fiind prezentate genuri foarte variate, de la teatru educaţional, teatru coregrafic, teatru documentar, teatru-imagine, multimedia, teatru acustic, teatru pe apă, teatru-dans, teatru de obiecte, animaţie, spectacole-lectură, dans, film, lansări de carte, conferinţe, care au readus în atenţie marile nume ale inovaţiilor estetice ale ultimelor decade precum Peter Brook, Sasha Waltz, Krystian Lupa, Pippo Delbono, Camil Petrescu, Philippe Genty, Esteve Soler, Gigi Căciuleanu etc. Peste 300 de oameni de teatru implicați în eveniment au aflat cu acest prilej de Iași, de România, de teatrul și cultura română. Multe dintre aceste companii s-au aflat pentru prima oară în țara noastră. Finanțatorul FITPTI este Consiliul Județean Iași, partenerii FITPTI 2014 fiind UNITER, Ambasada Olandei, British Council Iaşi, Centrul Cultural German Iaşi, Fundaţia „Camil Petrescu” București, Institutul Polonez din Bucureşti, Institutul Italian de Cultură, Centrul Ceh, CopyRo, Autorităţile landului Baden Wurttemberg, Institutul Francez Iaşi, Ambasada Franţei, Palas, Cărtureşti, Primăria Iași, Direcţia Judeţeană pentru Cultură Iaşi, Complexul Muzeal Naţional „Moldova”.

Într-un top neoficial al preferințelor publicului, pe primele poziții s-au plasat Iona pe lacul Ciric, Putin schiază, în cortul militar din holul Palatului Culturii, Mozart Steps, Teatrul Național „Radu Stanca”, Panică, Teatrul „Nottara” București, O corabie pe valuri: Odiseea, Compania Philippe Genty, Lacrimi de crocodil Dachtheatre Austria, Îngheț, tremur, transpir, Teatrul Tineretului Karlsruhe, Iluzii Teatrul Act, Domnul Molsk (Olanda/Norvegia), Copii răi, Compania ArtNoMore și WASP, care s-au jucat cu casa închisă.

Filme: noBody Sasha Waltz and Guests (Germania); film de animaţie cu marionete Strings (coproducţie Danemarca, Norvegia, Suedia); Grido de Pippo Delbono (Italia); Loopy Sloop și Pădurea 40 de copaci (filme de animaţie cu marionete) Flexitoon Puppets and Marionettes New York – SUA; Brook by Brook, portrait intime film documentar (Franța); Krystian Lupa, profetul în teatru, film documentar (Polonia)

Lansări de carte: Daniela Magiaru, Cartea Prinţului Fericit-The Book of the Happy Prince (Editura Timpul), volumul bipolar conținând piesa Caragiale în vremea lui de Camil Petrescu și Procesul „tovarășului Camil”, document de istorie literară datorat scriitorului Ion Vartic, reeditare îngrijită de Florica Ichim; ediția anastatică a revistei Cetatea literară, importantă publicație interbelică, Pippo Delbono, Teatrul meu (Editura Teatrul Azi) – prezintă Andreea Dumitru

Festivalul a fost deschis de Teatrul „Luceafărul” Iași cu premiera absolută Basmul Prinţesei Repede-Repede după Emil Brumaru şi Veronica D. Niculescu (dramatizare Oltiţa Cîntec, regia Ion Ciubotaru, scenografia Alina Herescu, videodesign Andrei Cozlac, beatbox Radu Rotaru; distribuţia: Elena Zmuncilă (Prinţesa Repede-Repede), George Cocoş (Pitic bun), Ioana Corban (O Elevă), Dumitru Georgescu (7 Capete), Alex Iurașcu (Povestucul BB), Beatrice Volbea (Povestucul W), Liliana Mavriş Vârlan (Smeagoliţa), Ileana Ocneanu (Dădaca Albinia), Iulia Deloiu Trif, Gabriela Andrei, Carmen Mihalache (Slujitoarele).

Un moment special a fost consacrat Anului Camil Petrescu, FITPT fiind unul dintre puținele festivaluri care s-au concentrate asupra celor 120 de ani de la nașterea dramaturgului. Criticul de teatru Florica Ichim, care a avut șansa de a lucra cu dramaturgul, a susținut conferința „Un Camil Petrescu necunoscut”, în cadrul căreia a ipostaziat personalitatea omului de teatru; au fost lansate cele mai noi apariții editoriale ale Fundației „Camil Petrescu” (volumul bipolar conținând piesa Caragiale în vremea lui de Camil Petrescu și Procesul „tovarășului Camil”, document de istorie literară datorat scriitorului Ion Vartic, reeditare îngrijită de Florica Ichim; ediția anastatică a revistei Cetatea literară, importantă publicație interbelică); în foyerul teatrului s-a vernisat expoziția fotodocumentară Camil Petrescu120, realizată de Ofelia Creția și oferită de Muzeul Național al Literaturii Române București; spectacol-lectură Papuciada (regia: Constantin Brehnescu, cu  Aurelian Diaconu, Cristian Gheorghiu, Raluca Pintilie, Ionuț Gînju, Doina Iarcuczewicz, Radu Ștefan).

FITPTI 2014 s-a bucurat de amplă reflectare. Evenimentul a fost comentat în publicații de specialitate teatrală și culturală, parteneri media ai FITPT, precum Teatrul Azi, Scena.ro, Metropolis, Yorick.ro, Adevarul.ro, Jurnalul național, Observator cultural, Suplimentul de cultură, Revista teatrală, Romania liberă, Ateneu etc., publicații, posturi de televiziune, radiouri locale, regionale și naționale.

Activitatea noastră artistică din 2014 arată foarte bine, atît cantitativ, cît și calitativ. Performanțele deosebite al trupei de la „Luceafărul”, unele dintre ele de excepție, unice nu numai la nivelul Iașului, ci și al țării, sînt rezultatul unui proiect asumat de toți colegii, gîndit ca un concept de misiune, asumat de echipă și pus în practică cu pasiune, talent și efort. 

Programul Festivalului Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași, ediţia a X-a „Orizonturi”, 5-12 octombrie 2017

Pentru prima oară în România, celebra companie a lui Peter Schumann, Bread and Puppet Theater, va juca exclusiv la Iași basic byebye cantastoria extravaganza, scriind istorie teatrală. detalii aici ==>
Translate »